Alweer erg veel nieuwe, leuke ervaringen in Vietna - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Noris Knippenborg - WaarBenJij.nu Alweer erg veel nieuwe, leuke ervaringen in Vietna - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Noris Knippenborg - WaarBenJij.nu

Alweer erg veel nieuwe, leuke ervaringen in Vietna

Door: Noris

Blijf op de hoogte en volg Noris

08 Oktober 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hallo allemaal,

Hier alweer een verslagje van al mijn belevenissen hier in Vietnam. Ik heb alweer een heleboel meegemaakt. Ik merk wel dat alles wat je ziet snel went. Maandag was ik nog heel erg verbaasd over alles wat ik zag maar het lijkt nu opeens al een stuk normaler ;) Grappig he, dat je zo snel aan dingen went.

Gisteren zijn we de dag begonnen met het vouwen van handdoeken.. Je denkt vast handdoeken vouwen? Waarom zou je dat doen. Ik weet het eigenlijk ook niet, maar dat is wat op het programma stond. We hebben van handdoeken een soort bamboestokje gemaakt, een olifant een roos en ook nog een zwaan.. Je ziet het ook wel in het hotel als je op vakantie bent. Nou, ik kan het nu dus ook (of nouja, kunnen.. Als je me nu vraagt of ik het weer wil maken weet ik niet of het lukt.) In het begin was het leuk om te doen maar om heel eerlijk te zijn verveelde het snel. Nadat we de handdoeken hadden gevouwen hebben we geluncht.

Het appartement waarin ik verblijf bevind zich op een soort hotelschool. Toen we hier aankwamen hebben we coupons ontvangen waarmee we eten kunnen bestellen in het restaurant van de hotelschool. In dit restaurant werken de studenten van de school. Het is een soort stage voor ze. Als je eten besteld in het restaurant gaat het er erg vaak chaotisch aan toe. De studenten spreken niet erg goed engels. Dat maakt natuurlijk niks uit maar het vreemde is dat als ze je niet begrijpen ze dat niet zeggen. Dus het is al een aantal keren gebeurd dat ze met het verkeerde eten terug kwamen (dus niet het eten wat je besteld had maar iets heel anders). Het is ook al een aantal keren voorgekomen dat ze wegliepen en later terugkwamen om nogmaals je bestelling op te nemen. Ze hebben ook niet echt een systeem. Als ze het eten komen brengen zetten ze het gerecht vaak bij de verkeerde persoon neer. Soms lijkt het ook alsof ze doelloos rondlopen. Het is allemaal niet erg georganiseerd.. Maar het eten is wel erg lekker, en dat is natuurlijk waar het allemaal om draait ;)

Na de lunch kregen we een cultuurles over de taal en gebruiken in Vietnam. Er werden interessante dingen verteld maar het duurde wel heel erg lang. We moesten 3 uur achter elkaar luisteren dus mijn concentratie was snel weg. Gisteren was dus een klein beetje een saaie introductiedag maar vandaag was heel erg interessant en leuk dus dat maakt alles weer helemaal goed! Ik zal jullie zo alles vertellen over vandaag maar eerst nog even een verhaal over gisteren avond. Dat was een erg gezellig avond!

Gisteren avond zijn we wezen stappen in Ho Chi Minh samen met de andere vrijwilligers. Ik heb me erg vermaakt, wat was het gezellig. We kwamen eerst aan in een bar waar we gratis coctails en bier konden krijgen. Je denkt nu vast huh? Gratis? Waarom gratis? Blijkbaar willen ze in deze bar vrouwen binnen halen en dat is de reden waarom het drinken voor de vrouwen gratis is maar de mannen moeten gewoon betalen. Ik was erg verbaasd ;) haha.. We hebben er maar 1 drankje gedronken want het was een beetje een rare club. Er waren alleen maar vietnamese mannen en de muziek was ook niet erg gezellig dus besloten we weer in de taxi te stappen en naar de backpackersstraat te vertrekken. In de backpackersstraat was het erg gezellig. We zaten buiten op plastic stoeltjes en konden lekker om ons heen kijken naar al de mensen en auto's die voorbij kwamen. We hebben daar ook 3 andere nederlandse jongens ontmoet die rondreisden door Azie. Waarom ik het gisteren zo gezellig vond kwam vooral doordat ik gisteren 1 coctail en 2 locale biertjes had gedronken (de biertjes waren trouwens erg lekker). Door de alcohol ging het praten in het engels zoveel makkelijker. Ik dacht niet meer zo veel na over wat ik zei maar praatte gewoon. Ik denk dat dat de voornaamste reden was waarom ik het zo gezellig vond haha ;) En nouja, ik hou natuurlijk ook gewoon van een alcoholisch drankje op zijn tijd :p

Tijden het stappen kwam ik erachter dat er niet alleen in Ho Chi Minh een backpackersstraat is maar ook in Hanoi (een andere grote stad in Vietnam). Als ik straks alleen rond ga reizen dan kan ik naar de backpackersstraat gaan en daar een reis boeken naar verschillende bestemmingen. Rondom de backpackersstraat zijn ook altijd veel verschillende hostels te vinden en je leert er snel nieuwe mensen kennen omdat bijna iedereen wie daar is rondreist. Ik was gisteren best opgelucht toen ik dat hoorde. Maandag dacht ik, ik zou niet weten hoe ik hier straks in mijn eentje moet gaan rondreizen maar het blijkt inderdaad een stuk makkelijker te zijn dan ik maandag dacht. Als je met verschillende mensen praat krijg je er al veel over te horen, dat is fijn en stelt me wel gerust.

Ooh, ik kreeg gisteren nog een super goede tip en dat was ook al erg fijn om te horen. Neem altijd het adres mee waar je verblijfd. Als je iedereen kwijt raakt (wat mij nog best eens zou kunnen overkomen omdat ik thuis ook vaak iedereen kwijt ben als we gaan stappen ;) dan kun je in ieder geval nog weer terug komen bij het appartement waar je verblijft. De taal is erg moeilijk om uit te spreken maar als je het adres opschrijft kun je het een taxichaffeur laten lezen. Zo deden we het ook op de terugweg naar ons appartement. En de taxichaffeur zette ons op precies de goede plek af. Dus vanaf nu heb ik veel vertrouwen in de taxichauffeurs hier in Vietnam ;)

Toen we terugkwamen bij ons appartement wilden ze mij laten betalen maar ik wilde het liever niet dus vroeg ik een ander meisje of ze dat wilde doen. Ze zei, nee doe jij het maar. Maar ik wilde het echt niet omdat ik het betalen met het geld hier toch echt nog wel lastig vind. Dus ik drukte haar al het geld dat we verzameld hadden in haar handen. Toen we uit de taxi stapten vroeg ze aan mij, hoe kan het dat ik nog zo veel geld over heb? Is het van jou? Ik zei, nee het is niet van mij ik heb nog niks betaald. Maar wat bleek, ik had haar niet alleen het geld wat we verzameld hadden gegeven maar ook al mijn eigen geld. (Zo rond de 500 000 vietnamese dong, dat is ongeveer 20 euro wat hier best veel geld is) En ik had het niet eens door. Ik dacht dat ik nog niks had betaald voor de rit.. Ja, ik ben niet alleen in Nederland een chaoot maar ook in Vietnam. Ik denk dat het een erg goed teken is, het betekend dat ik al een stuk meer mezelf ben dan maandag ;) hahahaha. En wat bleek, ik had ook in alle chaos mijn portomonnee in de taxi laten liggen maar gelukkig kwamen we daar op tijd achter voordat de taxi vertrok. En als de taxi was vertrokken dan had er niks meer in mijn portomonnee gezeten omdat ik het geld aan het andere meisje had gegegven en geen pasjes bij me had, maar toch.. Het was nogal dom.. Gelukkig konden we er allemaal erg hard om lachen ;)

Vandaag zijn we naar de co chi tunnels geweest, het zijn tunnels waar de vietnamese bevolking zich schuil hield tijdens de oorlog. De tunnels waren meer dan 200 km lang.. Het was erg indrukwekkend om te horen. Daarna zijn we naar een lokale markt geweest. De mensen bekeken me daar echt van top tot teen. Ze stonden voor me en hun hoofd ging van boven naar beneden. Het was af en toe echt nogal ongemakkelijk.. Op de lokale markt liggen zoveel dingen. Het is erg moeilijk om iets te kiezen als je zo veel hebt om naar te kijken. Het is allemaal echt te vol om te kunnen zien wat ze nou eigenlijk allemaal verkopen. Nadat we over de markt hebben gelopen zijn we bij een straattentje gaan zitten en hebben we ijskoffie gedronken. Ook dit was erg lekker. Ik heb gehoord dat alle straattentjes in Vietnam erg lekker eten verkopen dus het is erg leuk om iedere keer nieuwe dingen te proberen. Tot nu toe heb ik nog niet veel gegeten wat niet lekker was.. Bijna alles was heerlijk! Ik hou echt van eten in Vietnam!

Ik dacht echt dat ik dit keer niet zo veel te vertellen had maar ik heb al weer hele verhalen verteld. Ik denk dat ik nu maar stop met typen en dat ik morgen of later deze week weer een verhaal typ..

Ik zit hier trouwens in een koffiebar, het is aan de overkant van ons appartement en je kunt hier erg lekkere ijskoffie krijgen... Heerlijk! Het smaakt naar chocola en koekjes..

Ik ga nu echt stoppen.. Morgen hebben we weer een drukke dag voor de boeg want we gaan dan naar het oorlogsmuseum en daarna gaan we nog naar een soort van poppenshow geloof ik.. .

Ik vind het trouwens erg leuk om al jullie reacties te lezen en dat jullie allemaal zo geinteresseerd zijn in wat ik mee maak. Dankjwel lieverds =)

Veel liefs en een dikke knuffel van mij!


  • 08 Oktober 2014 - 16:34

    Evalien :

    Hoi Noris,

    Dat je in Vietnam met je blonde lokken de aandacht trekt, dat was te verwachten. Maar dat ze pal voor je gaan staan om je te bekijken, dat is wel apart. Maar ze zijn verder wel vriendelijk?
    Azië is echt een hele andere wereld dan Europa, maar wel geweldig leuk.

    Ik schrok wel een beetje wat je met je portemonnee had gedaan; pff, je moet er toch niet aan denken dat ie weg is...

    Nou, pas goed op jezelf! En we kijken weer uit naar je volgende verslag!

    Groetjes van ons en
    een dikke knuffel van Anouk en Luuk!

  • 08 Oktober 2014 - 17:39

    Irma Oolthuis:

    Hai noris,oh dat begint al goed met je,doe t rustig aan je hebt nog een jet lag of zo.maar dit komt goed zeker weten fijn dat je al een beetje gewend daar, tot mails liefs van ons uut Grolle en je peettante Irma ,misschien moet Iris je maar even toespreken ha ha

  • 08 Oktober 2014 - 18:14

    Noris:

    Haha, maak je geen zorgen om mij.. De meest belangrijke spullen laat ik thuis dus die kan ik niet kwijt raken ; alles komt goed! De mensen hier zijn heel erg vriendelijk en behulpzaam! Het was ook alleen op de markt waar ze zo naar me keken omdat het een lokale markt was dus er komen minder toeristen.. In de andere delen van de stad waar ik ben geweest bekijken ze je totaal niet van top tot teen.. Ze zijn gewoon erg vriendelijk.. er was overigens een erg groot verschil met de lokale markt en de toeristische markt.. Daar waren ze een stuk opdringeriger dan op de lokale markt.. Daar lieten ze je gewoon heel rustig kijken zonder je telkens aan te spreken..

  • 08 Oktober 2014 - 18:18

    Annemieke:

    Zo kennen we je weer. Lekker "chaotisch". Maar wel een beetje op passen hoor. We willen je wel veilig terug. Tot het volgende bericht.

  • 30 Oktober 2014 - 23:30

    Steef En Marian:

    Lieve Noris Wat schrijf je toch leuk ,en wat fijn dat je het naar je zin hebt.morgen ga ik naar
    De kapper(Bernadet je moeder)en dan gaan we het lekker even over je hebben .
    Pas goed op jezelf en nog heel veel plezier daar dikke kus Marian.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ho Chi Minhstad

Kleurrijk Vietnam

Lieve allemaal,

Zoals jullie weten vertrek ik op zaterdag 4 Oktober voor 3 maanden naar Vietnam.

Voor iedereen wie het leuk vindt om hier iets over te lezen zal ik kort vertellen over wat ik in deze 3 maanden allemaal ga doen.

Op zondag 5 oktober zal ik om 19:00 uur aankomen op het vliegveld in Ho Chi Minh. Dit is de stad waar ik de eerste 6 weken van mijn reis zal verblijven. Mijn verblijfplaats van de eerste 6 weken is een campus waarin ik mijn kamer met 6 tot 8 andere vrijwilligers zal delen. Op deze campus zijn niet alleen internationale vrijwilligers die deelnemen aan de projecten maar er verblijven voornamelijk Vietnamese studenten. Ik zal daar dus ook veel in aanraking komen met de lokale bevolking.

De eerste week van mijn reis zal ik starten met een introductieweek waarin ik meer te horen zal krijgen over de cultuuren de geschiedenis van Vietnam. Daarnaast krijg ik een kookcursus waarin ik een aantal trucjes van de Vietnamese keuken zal leren en ga ik een aantal mooie bezienswaardigheden in en rondom Ho Chi Minh bezoeken. Verder zal ik in deze introductieweek de drie projecten bezoeken die door de partnerorganisatie van Travel Active, The Green Lion genaamd, zijn opgezet in Ho Chi Minh.

Één van deze 3 projecten is een project met gehandicapte kinderen. Deze kinderen komen allemaal uit gezinnen die niet in staat zijn om de zorg voor hun kind te betalen. Aan dit project zal ik voor 5 weken deelnemen. In dit project zijn 12 kinderen met verschillende beperkingen zoals een lichamelijke en/of een verstandelijke beperking. Mijn voornamelijke rol binnen dit project zal zijn om deze kinderen te verzorgen en een passend dagactiviteitenprogramma op te zetten.

Na deze hopelijk onvergetelijke ervaring zal ik nog voor 6 en een halve week gaan backpacken in Vietnam en misschien nog wel andere landen rondom Vietnam gaan verkennen. Voor deze 6 en een halve week heb ik nog niks gepland dus ik kan jullie hier nog niet zo veel oververtellen. Maar het zal vast een onvergetelijke reis worden en ik zou het natuurlijk erg leuk vinden als jullie mij zullen volgen via mijn reisverslagen.

Het duurt nu nog even voor ik vertrek (het is nu 7 september) maar ik ben al druk bezig met alle voorbereidingen. Ik geloof dat ik de meeste spullen nu allmeaal al wel heb, ik heb ook al ongeveer in mijn hoofd welke kleding ik mee wil nemen en ik heb zonet alle belangrijke documenten ingescand en belangrijke telefoonnummers opgezocht zodat ik, mocht ik onverhoopt toch iets kwijt raken (ja, ik ken mezelf want ben best wel een chaoot af en toe ;)), wel helemaal verbereid ben en precies weet wat ik moet doen :)

Voor mij mag het avontuur bijna beginnen, maar eerst nog een paar feestjes te vieren (ja, die wil ik niet missen, daar hou ik wel van)! Volgende week de Lichtenvoordse kermis en daarna mijn eigen afscheidsfeestje bij café Hogenkamp met allemaal lieve vrienden en familie.

Liefs! Noris

Recente Reisverslagen:

17 December 2014

Dalat, canyoning

23 November 2014

Laatste week weeshuis, afscheid en Dalat

23 November 2014

Laatste week weeshuis, afscheid en Dalat

12 November 2014

Phnom Penh, nightmarket en killingfields

10 November 2014

Laatste week project en belevenissen Cambodja
Noris

Actief sinds 07 Sept. 2014
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 8060

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2014 - 30 December 2014

Kleurrijk Vietnam

Landen bezocht: